fredag 18 januari 2013

Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri (LDR1)


Jag ringer mina bröder
Hela boken utspelar sig under 24 timmar då
Amor vandrar omkring i Stockholm ett dygn efter terrorbombningen 2010. Han är ombedd av en släkting att byta ett trasigt borrhuvud och sedan skicka det till det land där släktingarna håller på att bygga ett hus. Men Amor är förvirrad och rädd. Han känner sig iakttagen och förföljd, han ringer sina bröder (kompisar) för att uppmana dem att ligga lågt, att inte klä sig för utmanande, att inte verka misstänkta. När Amor går på stan känner han att polisen spanar på honom, han tycker sig höra dem prata i sina walkietalkies när de iakttar hans minsta rörelse.
Romanen är skriven i ett rappt tempo och med ett helt fantastiskt språk. Som läsare vet man inte vad som verligen händer och vad som utspelar sig i Amors inre. Ringer verkligen hans döda mormor upp honom på mobilen? Stalkar han verkligen sin tjejkompis som han varit förälskad i sedan barndomen? Flera skribenter har tyckt att den här boken borde delas ut gratis till alla - eller köpas in av alla högstadieskolor för att tas upp och pratas om. Jag håller med - läs den här boken! Och lämna gärna en kommentar här i bloggen när du läst den och berätta vad du tyckte! / Helena

1 kommentar:

  1. Jag håller med! Det var en av de bästa böcker jag läst på länge! Man blir helt kär i hans språk och när jag läste kapitlet när han ringer sin mormor började jag nästan gråta.
    Lena

    SvaraRadera